Trivsel i virksomheden
Hvornår har I sidst spurgt jer selv?
- Hvordan ser organisationen ud lige nu?
- Kan bundlinjen optimeres?
- Udnyttes medarbejderes ressourcer optimalt?
- Er der for højt sygefravær?
- Hvor meget tid bruger vi på konflikter?
- Hvor tilfredse er mine medarbejdere?
- Tager alle ansvar og yder det de kan?
- Hvad koster en sygemeldt medarbejder?
- Er kommunikationen god nok?
Brug for retning og et fælles mål
Faktum er, at når medarbejderne i virksomheden mangler retning og fælles mål, giver det gnidninger og problemer med samarbejdet i mange teams. Og det koster – også andre steder end på bundlinjen.
Konflikter og uindfriede forventninger fører til stress og sygemeldinger, hvilket er en belastning for resten af teamet og virksomhedens produktivitet. Det konkluderes i en undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø i den private og offentlige sektor foretaget af Akademikerne i 2015. Samtidig presser fravær kollegerne og det fører ofte til dalende motivation og ansvarsfølelse.
En løsning kan være coaching af lederen og/eller medarbejderne eller et teamcoachingsforløb, hvor alle i teamet får talt om værdier, ønsker og frygt, og på den måde får skabt bevidsthed, ansvar og engagement i teamet.
Derigennem skabes mere tilfredse medarbejdere og i sidste ende en bedre bundlinje.